Kuinka toimia hätätilanteessa: Soita 112

Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on vastaanottaa ja välittää hätäilmoituksia sekä muita välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia eri viranomaisille. Hätänumeroon 112 soittaminen on ensisijainen tapa pyytää apua kiireellisissä hätätilanteissa, kuten henkilön, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa. Seuraavassa on ohjeita hätänumeroon soittamiseen:

1. Soita hätäpuhelu itse mikäli mahdollista

Omaat yksityiskohtaisimman tiedon omasta voinnistasi ja pystyt antamaan tarkimman kuvauksen tapahtuneesta onnettomuudesta ja tarvittavasta avusta.

2. Kerro tapahtuneesta

Kerro hätäkeskuspäivystäjälle tapahtuneesta niin tarkasti kuin mahdollista. Vastaa esitettyihin kysymyksiin ja anna kaikki saatavilla olevat tiedot.

3. Ilmoita tarkka osoite ja kunta

On tärkeää ilmoittaa tapahtumapaikan tarkka osoite ja kunta. Myös kunnan ilmoittaminen on tärkeää, sillä sama useassa eri kunnassa voi olla sama osoite. Varmista, että sinulla on näkyvällä paikalla tarkka osoite kotona ja vapaa-ajan asunnolla.

4. Vastaa kysymyksiin ja noudata annettuja ohjeita

Hätäkeskuspäivystäjä antaa ohjeita toimintaan tilanteen mukaan. Noudata saamiasi ohjeita tarkasti. Muista, että kysymyksiin vastaaminen ei viivästytä avun saapumista. Hätäkeskuspäivystäjä hälyttää apua paikalle yleensä jo puhelun aikana, mutta hän tarvitsee lisätietoja jotka hän välittää auttamaan tuleville viranomaisille jo matkan aikana.

5. Älä sulje puhelinta ilman lupaa

Puhelun päättäminen ennen kuin saat siihen luvan voi hidastaa avun saapumista. Sulje puhelimesi vasta kun saat luvan ja tarvittavat ohjeet hätäkeskuspäivystäjältä.

6. Opasta auttajat paikalle ja pidä puhelimesi vapaana

Tarvittaessa auta avun saapumista ohjaamalla auttajat paikalle. Pidä puhelimesi vapaana, jotta voit tarvittaessa vastata lisäkysymyksiin tai ohjeisiin.

7. Soita uudestaan mikäli tilanne muuttuu

Mikäli tilanne muuttuu avun saapumisen aikana, soita 112 uudelleen. Tehtävän kiireellisyysluokkaa tai saapuvan avun laatua voidaan muuttaa tarpeen mukaan.

Muuta huomattavaa

Muista, että hätänumeroon 112 soittaminen on maksutonta eikä suuntanumeroa tarvita. Hätäpuheluihin vastataan aina nopeimman mahdollisen aikataulun mukaan, ja ne käsitellään aina vakavuusjärjestyksessä. Jos hätänumero on hetkellisesti ruuhkautunut, älä sulje puhelinta vaan odota rauhallisesti. Hätätilanteessa puhelin on paras turvavälineesi, joten pidä se aina ulottuvillasi.

Kotivara: Ruokaa ja juomaa 72 tunniksi

Valmistaudu luonnonkatastrofeihin, sairastumisiin ja muihin odottamattomiin tilanteisiin kotivaran avulla.

Myrskyyn varautuminen: Toimintaohjeet poikkeustilanteissa

Myrskyyn varautuminen vaatii ennakointia ja toimintaa ennen myrskyä. Lue toimenpiteistä joilla voit varautua myrskyyn.

Kuinka toimia tulipalotilanteessa

Tulipalotilanteessa nopeat ja oikeat toimintatavat voivat pelastaa henkiä ja säästää suuremmilta vahingoilta.

Alkusammutus tulipalon syttyessä

Opi reagoimaan erilaisiin palotilanteisiin ja ehkäise vahinkojen laajenemista tehokkaalla alkusammutuksella.

Kuinka toimia liikenneonnettomuuspaikalla

Lue kuinka toimia nopeasti ja vastuullisesti liikenneonnettomuuspaikalla varmistaaksesi tilanteen hallinnan ja auttaaksesi loukkaantuneita.